søndag 9. juni 2013

Skadedyr, trost og en tur til Jeløya

Jeg har noen diskusjoner gående om dagen. Særlig med herr og fru trost. jeg prøver å si at "Hei du! De meitemarkene er mine!" Men tror du de hører? Jeg må virkelig passe på, for bare jeg snur ryggen til, så er de der. Men da er det greit å ha katter... Og jammen tror du ikke en av dem kom med en litt forskremt svarttrost i munn en dag. Kjente litt på følelsen av ikke å være særlig stolt... Men det er nå en gang sånn naturen er, da...

Og Spirea-hekken min. Der sliter jeg også litt om dagen. Prøver å fortelle de 37.784 larvene at de bladene på den hekken er mine! Men de hører ikke de heller. De var der i fjor også. Og i hekken til naboen. Makan til frekkaser!


Og gjett om de forsyner seg. Og de er så mange at det nytter ikke å snakke til dem. Det hjelper ikke å være større enn dem, da gitt. Det er snart ikke et blad igjen på hekken, og den er over 30 meter lang. Spist opp på ett par dager...

Også de bittesmå larvene som blir lagt i roseskuddene, da... De ødelegger jo veksten helt. Kan de ikke heller velge de andre bladene? Sånn at de ikke ødelegger noe? Det er jo ikke sånn friske sunne roseskudd skal se ut...


Men disse diskusjonene taper jeg jo selvfølgelig hele tiden. De skjønner ikke et kvekk av det jeg sier... Det  eneste jeg kan gjøre er å plukke vekk så godt jeg kan, og vente til de er klare til å fly avgårde. Hva de enn nå blir når de er utvokste.

Men nå: over til noe mye mer hyggelig!

Det ble en liten pause i hagejobbingen i dag. Det er jo greit med litt forandring. En tur til Jeløya ble dagens utflukt fra Sandefjord. Og på stranda der vokste det ganske mye spennende vekster. Jeg ble inspirert til å lage et "strandbed" i hagen, for makan til strandkål  har jeg ikke sett før. Den var kjempefin, og den vokste vilt i steinrøysa noen meter fra vannkanten. Den var kjempeflott! Og en liten krabat var tydeligvis enig med meg:)




En Euphorbia-art har fått besøk av en marihøne.


Også denne, da. Jeg har funnet ut at det må være Hundetunge. Cynoglossum officinale.


En variant at Sedum.


Og en annen ukjent sort.


Og i morgen kan jeg pusle rundt i hagen min igjen:) Borte bra, men hjemme best!

Ha en fin kveld.

Solveig

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...