mandag 17. juni 2013

Ärtskott, lilje, valmue og oldenborrebiller

Ärtskott!
Kalles de i Sverige. Hvorfor får vi ikke kjøpt dem her i Norge? Jeg har iallefall ikke sett dem i butikkene her i Sandefjord. De smaker kjempegodt i salat, så nå prøver jeg å dyrke mine egne. Jeg leste et tips om å kjøpe gule erter som man bruker til ertesuppa, og det har fungert utmerket. Så nå gleder jeg meg til en smak om ikke så lenge.



Og en lilje som kom i jorda først for en drøy måned siden har forvandlet seg til en fantastisk stjerne.




En valmue har mistet kronbladene



Også har det vel vært dagen for parringsdans rundt epletreet mitt for oldenborrebillene i dag. Her har jeg prøvd å ta bilde av noen av restene...
Jeg har fanget de med håven og plukket de opp fra gresset og ned fra epletreet mitt og knust dem. På ett blad satt det fem i en klump og "hadde seg". Flere hundre måtte bøte med livet, så da blir det iallefall noen hundre færre larver. Og det bare på tre-fire kvadratmeter av plenen. Håper resten av dem tok skrekken. Jeg strødde "likene" rundt i tilfelle de ikke liker det. Det leste jeg her om dagen når det gjaldt lus. Husker ikke hvor, men om du knuser noen lus og lar de sitte igjen på planten, så stikker lusene; de liker visstnok ikke luselik hengende rundt matfatet sitt...

På den annen side: Hvem gjør vel egentlig det...?


Ha en fin kveld:)
Solveig

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...