søndag 29. mai 2016

Oppbinding av tomatplanter

Jeg har alltid tomatene stående under taket på terrassen. Men jeg sliter alltid litt med å få tak i gode stenger til å binde dem opp med. Mange har stått inntil en vegg og blitt bundet opp der, og de andre litt mer frittstående har lent seg mot rekkverket på terrassen. Men i år har jeg tatt i bruk et tips jeg har sett et annet sted. I taket har jeg festet snorer som jeg har bundet fast i den lille støttepinnen som sto i potta fra da de var litt mindre. Deretter har jeg snurra tomatstilkene så godt jeg har kunnet rundt disse. Også med et lite ekstra feste ganske langt oppe. Dette ser litt penere ut enn det har gjort tidligere. Og får fungere inntil drivhuset er blitt litt mer ferdig.


Jeg synes tomatblomstene er flotte!


'Aperitif' Bildet er lånt fra Thompsom&Morgan
                  
I år har jeg valgt bare to sorter, og det er to sorter med sherrytomater.

Disse kjenner jeg godt fra før, og de er fantastisk gode!

'Sweet Aperitif' er definitivt den søteste tomaten. De er også den minste av dem. De aller minste kan være 1 cm i diameter, men normalt er de ca. 2. De er blanke i skallet og ser veldig delikate ut! Det er sjelden disse blir hengende og bli overmodne uansett hvor mange som kommer på en gang.


'Sungold'. Bildet er fra Thompson&Morgan





'Sungold' har en flott oransje farge, og har fått flere priser, bl.a. RHS award of  Garden Merit.

Skallet er litt mattere enn hos 'Aperitif', og de største er opptil ca. 3 cm store. 


Disse kan du trygt prøve. De fleste av frøene spirer ganske greit, og begge er kjøpt fra Thomspson&Morgan. Et frøfirma jeg har handlet fra i flere år, og er svært fornøyd med. Alle frø har vært av god kvalitet, og jeg har enda ikke opplevd feil-levering. 







Ha en flott ettermiddag :)
Solveig



Jeg er medlem i Hageglade på Facebook
https://www.facebook.com/groups/hageglade/

2 kommentarer:

  1. Helt enig, tomatblomster er veldig flotte, jeg har også cherrytomater, eller er det coctail, nå ble jeg usikker, små og gode er de i hvert fall. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror at coctail og sherry går litt om hverandre. Jeg prøvde å sjekke litt før jeg skrev innlegget, men fant ikke noe som beskrev forskjellen..
      Ha en fin dag:)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...