søndag 18. mars 2018

Støtte til små agurker

Selv om snøen ligger oppetter veggene på drivhuset, har jeg begynt å forberede årets avling som skal ut dit så fort temperaturen tillater det. Til mars å være er det uforskammet kaldt og mye snø, og det er fristende å ta "en Trump" å si at dette med global oppvarming bare er "fake news". - Men vi vet vel bedre enn som så...

Men til det jeg egentlig hadde tenkt å skrive om: Støtte til små AGURKER!

Jeg prøvde meg på agurker i fjor, men klarte å få en sort som så ut som sylteagurk. Men i år bestilte jeg fire frø til en god pris. De skal visstnok være hardføre mot både det ene og det andre og gi rikelig med avling. Alle fire frøene spirte etter 2 dager!
Nå er plantene blitt 7-8 cm lange, og det er ikke alltid så lett å finne gode løsninger på hvordan man skal binde dem opp. Men jeg fikk en strålende idé som ser ut til å virke utmerket.
Jeg laget spiraler av oppbindingstråd av stål. Denne kan jeg bare strekke ut ettersom plantene vokser seg høyere. Det var litt plundrete å tre dem på fordi de stakkars plantene er så skjøre, men det gikk helt greit, og plantene ser ut til å ha tatt behandlingen pent.


Utover nå er det flere ting som skal såes, selv om det er stund til plantene kan flytte ut i drivhuset. I fjor skjedde det 1. mai, men tiden vil vise når vi kan flytte ut der i år. 



Ha en strålende søndag ettermiddag :)
Solveig

Jeg er medlem i Hageglade på Facebook
https://www.facebook.com/groups/hageglade/

1 kommentar:

  1. Hvilken snø for en uke siden... jeg håper du få mye solskinn og rask vår, slik at plantene dine kan fungere godt.
    Så god ide du har hatt med spiraler og tråd. Dette blir fint å se videre :-)))
    Hilsen til deg. Hilsen til nord fra Viola

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...