søndag 24. mai 2015

Roseskuddveps

Roseskuddveps er noe ordentlig skitt å få på rosene sine. Jeg har fremdeles til gode å se 'Alchymist' blomstre. I år er tredje sesongen jeg har den i hagen min. Roseskuddvepsen har altså ødelagt ALLE blomsterskudd på rosen i to år på rad, og i år er den jammen meg i gang igjen. Dette finner jeg meg ikke i. Til nå har roseskuddvepsen bare levd på denne ene rosen, men i år ser jeg at den har prøvd seg litt på ett par av dem som står i nærheten. SÅ NÅ KREVES DET HANDLING!

Min egen oppskrift på bekjempelse:
Dette krever litt av tiden din, men forhåpentligvis er det verdt det. Og jeg vet jo ikke helt enda om dette blir riktig, men det er verdt et forsøk, og mange larver har måttet bøte med livet til nå, her hos meg.
Roseskuddvepsen ser ikke ut som en veps, derimot mer som en flue. Den er ca. mm lang, avlang og nesten helt svart. Den er gudskjelov lett å få tak i. Den flyr ikke avgårde, men sitter pent og pyntelig i ro til du får tatt den. Gudskjelov!
Larvene blir lagt i rosebladene utenfor det nye roseskuddet. Når larven er klekket, kryper de ned mot skuddet og begynner å gnage seg innover i stilken. Deretter visner skuddet, og skuddet henger med hodet. Å oppdage det først nå, er for sent. Let fra tidlig i mai etter blader som har krøllet seg, det ser ut som at et insekt har vært der. Inni her ligger larver som du knuser med fingrene. De er hvite/lysebrune. De er ganske små når de begynner å krype ned mot stilken, så se nøye etter. Hvis ikke du ser den, så brett forsiktig de bittesmå bladene rundt den kommende knoppen, og ser etter om den sitter der. Larvene kan bli 1 cm ++ store.
Når larven er ferdig spist, ganger den seg ut av stilken og gjemmer seg i jorda hvor den overlever vinteren i en liten kokong. Den ligger i det øverste jordlaget, så det vil hjelpe å grave litt øverst i jorda under rosen som er angrepet, da vil kokongene forhåpentligvis bli liggende og tørke ut før den er "ferdig".




Jeg har søkt litt rundt omkring på nett, men det er ikke mye jeg finner når det gjelder bekjempelse. Hos Bayer-Garden finner jeg dette:



På Store Norske leksikon finner jeg dette:



Deriomt har jeg funnet en dansk side som er ganske informativ.
http://www.plante-doktor.dk/rosenboreren.htm

Hvis du har noen erfaring, så er det veldig hyggelig om du legger igjen en kommentar

Jeg håper du slipper å få dette utøyet i hagen, så lykke til med det!

Ha en flott dag:)
Solveig

6 kommentarer:

  1. Jeg kjenner til den , ja, men har ikke vært så veldig plaget av de. Jeg kjenner ikke til noe bekjempelse av den dessverre.

    SvarSlett
  2. For en pest og plage å få i hagen da! Dette var en ny fiende for meg. Tror ikke jeg har den på mine roser, men skal jammen se etter. Har kun jaktet på lusen, som det allerede er mer enn nok av på et par stykker. Håper du lykkes med å ta knekken på den skitten der. Lykke til!!!
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Og lykke til med jakten på lusene. Her er de det minste problemet som du sikkert skjønner. Men jeg leste et sted om lusene (husker ikke hvor) at de ikke trives hvis det ligger døde lus der de oppholder seg. Så hvis du går over med fingrene på skuddene slik at noen av lusene blir knust, så skal visstnok resten av dem flykte. Jeg prøvde dette i fjor og i år. Har ikke sjekket med lupe og fulgt med på om det hadde effekt og om de flyktet, men jeg hadde ikke altfor mye lus på rosene i fjor etter det. Det var iallefall veldig enkelt:) Går jo an å teste det ut.

      Slett
  3. Jeg har det, og sorte flekker :( Foreløpig har jeg plukket krøllete blader og de som var flekkete. Dusjer med kaldt vann. Mange roser, så det er lett å overse noe. Vi får se i år. Blomstrer uansett veldig flott.

    SvarSlett
  4. Jeg var mye plaget på mange roser i fjor sommer. Holder på å dra av øverste jordlaget nå i håp om å fjerne kokonger men har ikke sett noe til de. Lurer nå på hvor jeg kaster jorda som det kan være kokonger i? Noen som har erfaring med dette?

    SvarSlett
  5. Jeg lurer på om jeg kan ha fått roseskuddveps, men skuddene som virker å være angrepet av noe, er ganske nye skudd nå på sensommeren, og etter hva jeg leser, så er det på forsommeren disse spiser seg ned i skuddene. Jeg finner minimalt med lus, så alle disse nye skuddene som krøller seg med mørke felt, jeg kan ikke helt forstå at det kan være lus, lus pleier det jo å være lett å se. Har du erfaring med roseskuddveps på sensommeren, eller kun på forsommeren?

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...