fredag 4. august 2017

Binde opp tomater i drivhuset

På BILTEMA får jeg kjøpt en tråd som er plastbelagt. Det gjør at ståltråden ikke "skjærer" gjennom stilken. Når tomat-greinene blir tunge, kan det være en fordel.

Da jeg hadde vært på ferie i 16 dager, var drivhuset mildt sagt overgrodd. Jorda jeg har fylt kassa i drivhuset med, har mer enn nok næring. Jeg har ikke gjødslet i år i det hele tatt. Men det virker som om plantene har hatt mye av den næringa som styrker vekst av greiner (og "tjuver"). Jeg brukte to dager på å renske opp i alle tomatene. På sylteagurkene hang det 10++ agurker. Og paprika-plantene har flere ti-talls begynnende små paprikaer.

Jorda jeg har brukt er bedjord fra Sundland Torv & Jord i Stokke. Jeg er mer enn nok fornøyd med den, og har brukt den i større blomsterkasser og bed. Noe ugressfrø følger alltid med når man ikke kjøper jord i pose, men dette har ikke vært noe stort problem. Det er veldig enkelt og luke det bort.

Tråden jeg har brukt:




Disse holder plantene oppe, og er veldig solide. Jeg planlegger en litt annen løsning neste år, sånn helt fra starten av sesongen. Men dette er første året i drivhuset, og man gjør sine erfaringer. Da er man litt klokere neste år. Tenker å feste armeringsnett i taket (liggende), så kan jeg feste ståltrådene hvor det enn måtte være behov for det.

Ha en flott kveld :)
Solveig

Jeg er medlem i Hageglade på Facebook
https://www.facebook.com/groups/hageglade/

2 kommentarer:

  1. Hei Solveig.
    Morsomt å finne bloggen din. Jeg kan bare bekrefte at jeg har hatt mye nytte av den grønne oppbindingstråden du har brukt.
    Og bedjorden fra Sundland er jeg blitt helt avhengig av. Jeg bytter ut store deler av jorden i drivhuset mitt hver vår, bruker den i alle krukker og kasser. I år skal jeg også bruke en del av den i grønsakshagen min. Den er super.
    Morsomt å se bygging av drivhuset ditt for vi skal i gang med å bygge et drivhus med vanlig vinduer. Det er langt igjen for jeg har ennå ikke tegnet det.
    Ha en fin vår!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
  2. Så flott :)
    Og det er jo litt av poenget med å skrive om og å lese andres blogger, at man får noen nyttige tips som gjør ting litt enklere :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...