lørdag 24. juni 2017

Drivhus del 3

Drivhus del 1
Drivhus del 2

Jammen som tiden flyr. Hvis du har ventet på oppdateringen av drivhusbyggingen har du faktisk ventet siden august. Men jeg har hatt en travel høst, vinter og vår. Og den lille tiden som ble til overs i våres, - kan du tenke deg hvor jeg oppholdt meg? Hvor ellers enn i drivhuset! Da ble det ikke tid til blogging. Men lærerferie er ikke oppskrytt! Nå får jeg endelig tid til å trekke pusten, og ikke minst tid til å dyrke min lidenskapelige hobby! Nok om det, her kommer oppdateringen om drivhuset!

Tujaen til skjærene ble tatt ned, og vi fikk litt bedre arbeidsrom. Så ble alt treverket malt hvitt før vi gikk i gang med å sette på vindusglassene. Mellom glassene og reisverket på taket la vi en dobbeltsidig skumplastteip (BILTEMA) slik at glasset ikke skal ligge og gnikke rett på treverket.


Glassene er limt på med transparent silikon. Det finnes utallige varianter, så velg den som du tenker passer best.

I nedkant festet vi en list av aluminium hvor profilen ble et slags spor som vi satte glasset oppi. Litt usikker på hva slags list dette egentlig er, men mener den er til bruk i baderom. Lista hindrer glasset i å skli ned mens limet tørker, men har nok også sin funksjon i ettertid.

Det har vært litt av en tålmodighetsprøve å sette opp glassene uten at de knekker. Gikk greit når vi ikke trengte å dele dem, men det var greit å ha ett par glass ekstra...
Som du ser av bildet under er noen av kantene skadet, men det har vi tettet med silikonen, og dessuten synes ikke det så godt når vi dekker over til slutt med en list på utsiden.







Vi har prøvd og feilet litt med tanke på lufteluker. Vi har valgt å ha en i hver ende øverst på kortveggene. Pluss en langsgående på den ene langveggen. I tillegg har vi jo døra.
De er nok litt provisoriske foreløpig, men de funker. Kan hende du har en bedre idé, i så fall får du benytte deg av den ved anledning...



Døra er ikke helt ferdig enda. Men vi jobber med saken. Å legge på samme materialer på begge sider av gasset vil gjøre døra ganske tung, så der prøver vi å tenke litt annerledes.


Vi har også laget avløp. Det er greit å ha når det blir større vannmengder ved vanning og vasking. Tanken er også å ha en utslagsvask med utløp, men det er visst ikke så lett å få tak i. Tenkte å få tak i sånn gammeldags porselensvask, men de som er til salgs her og der er så gamle og "slitne" at det ikke har fristet særlig å kjøpe dem. Men jeg sitter på gjerdet og venter til det dukker opp.


Baksiden er nok litt trist foreløpig, men her har vi planer om å plante noen fine klatrebusker. Klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg skal velge. Må ha noe som også dekker på vinteren og ikke visner helt ned, men vil ikke ha så tett vegetasjon at sola ikke når inn til muren med tanke på oppvarmingen av drivhuset.


Inne i drivhuset hadde vi gjort klart for å støpe en kasse. 


Litt utålmodig fikk jeg satt inn stolene mine... måtte jo bare kjenne på godfølelsen av å sitte i sitt eget drivhus...


Og utsikten er upåklagelig! Utsyn til hele hagen!



Og dermed kom høsten med alle sine utfordringer, og det ble stående slik over vinteren.

I mars startet vi opp igjen. Nå skulle vi støpe ferdig kassa innvendig. Jeg har valgt å ha en kasse istedenfor potter. En kasse holder bedre på vannet, så jeg slipper å vanne hver dag. Det blir mer jord til plantene, så røttene får bedre plass. Jeg har en tante som har gjort dette, og det har fungert veldig bra.
Hvis du har lurt på hva armeringsnettingen som er støpt ned er ment for, så er det altså til denne kassa.
Forskalinga ble laget, og kassa bla støpt!





Og resultatet ble veldig bra. Legg merke til at det i forskalinga ble laget "avskråinger" øverst på kanten for at disse ikke skal knekke av under bruk.
 


For å tette tak og skjøter mellom glassene, har vi brukt blikkbeslag. Disse ble bestilt hos blikkenslager, og er limt på.


For å unngå at vann fra overvanning blir stående og forsure miljøet oppi kassa, har vi boret tre dreneringshull som fører vannet ut av drivhuset.


Deretter fylte jeg ca. 3 cm med leca i bunnen før jeg la på duk.



Jeg har fylt kassa med bedjord fra Sundland Torv og jord i Stokke.


Denne jorda er noe av det mest næringsrike jeg har hatt! Selvfølgelig følger det med noe ugressfrø, men disse er ettårige, og lette å luke vekk. Det har ikke vært noe stort problem.


Og hva er vel et skikkelig drivhus uten en solid arbeidsbenk...? Denne fikk en støpt plate som var stor og tung nok, kan du si... Som nevnt ved tidligere anledninger... med en forskalingssnekker i huset har vi flere støpte ting enn de fleste andre...


Men under ett større regnvær fant vi ut at taket ikke var helt tett. Og det å klatre opp på et glasstak er ikke veldig klokt. Derfor måtte vi sette opp et stillas for å få jobben gjort.


Men endelig! Nå kan vi bare sette oss ned og nyte og vente på at tomater, agurker og andre godsaker skal vokse seg store og gode. Pus har flyttet også inn.


Og akkurat NÅ ser det sånn ut. Tomatene vokser som et uvær og må stadig ryddes opp i. Bladene har blitt opptil en halvmeter lange, og jeg har klippet vekk mengder av dem, men det vokser og vokser, Agurkene har kommet seg etterhvert. De var ganske puslete da de ble plantet ut. Men nå tar det helt av.


Men det skjer stadige nye ting i forbindelse med drivhuset, ...så følg med...

Ha en fin dag :)
Solveig

Jeg er medlem i Hageglade på Facebook
https://www.facebook.com/groups/hageglade/

2 kommentarer:

  1. Fantastisk flott drivhus! Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene :) Et hjemmelaget drivhus er mye flottere enn et kjøpt i stålprofiler, og så tåler det nok mye mer vind også. Her vil du få timesvis med kos!
    Gratulerer med drivhuset!

    SvarSlett
  2. Så mye jobb - men du verden så flott med hjemmelagd! Gratulerer :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...