torsdag 21. august 2014

Admiraler...

Jeg klagde her forrige dagen over at sommerfuglene uteble, enda jeg har fått to sommerfuglbusker. Men nå tar jeg tilbake alt sammen. Da jeg kom hjem fra jobb i dag, så satt det mange flotte admiraler i den hvite sommerfuglbusken min.

For et vakkert syn!!!

Men da jeg nærmet meg med kameraet ble det tydeligvis altfor skummelt for dem, så de fløy avgårde nesten alle sammen. De forsvant over hustak og bort på verandaer og ned under andre blomster. Alle unntatt ett par som ble sittende på tross av at vinden dukket opp i tillegg til meg. Men jeg prøvde så godt jeg kunne med kameraet og fange de flotte vidunderne. Men skuffelsen var stor da jeg kikket gjennom dem etterpå. Forrige gang jeg brukte kameraet glemte jeg tydeligvis å tilbakestille, så alle bildene ble undereksponert... Og i tillegg vaiet busken litt for mye i vinden til at det ble noen særlig suksess. Søren og! Men ett par av dem ble etter litt redigering passe bra til at jeg kan vise dem frem:)









Jeg leste litt om admiraler. Det er visstnok for kaldt for dem til at de klarer å overvintre i Norge, derfor innvandrer de sørfra hvert år. De er observert i alle fylker. De som kommer til Norge legger egg på våren, og i august - oktober kommer andre generasjon. Det er tydeligvis dem som er her hos meg nå. De lever av saft fra sår i bjørkestammer og overmoden frukt om høsten, særlig plommer. Larvene lever på nesler, så da kan det jo være en idé og ikke luke vekk alle sammen. Vanesssa atalanta er det latinske navnet om noe skulle lure. Ganske fint, egentlig. 


Ha en flott kveld:)
Solveig

1 kommentar:

  1. Jeg og drømmer om en sommerfuglbusk! Enn så lenge kan jeg kose meg med dine bilder!
    Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...