søndag 17. august 2014

Sommerfuglbusk 'White Profusion' og 'Black Knight'

Jeg har to sommerfuglbusker. De kom av en eller annen grunn litt sent i gang i år, men når de til slutt kom, så kom de. Og de skuffer ikke. Derimot er det ikke veldig mange sommerfugler å se. Men de må kanskje få ett par sesonger på seg til å venne seg til at de er her? Uansett... Jeg står og  smiler når jeg ser dem, for de er så vakre...

Begge ble kjøpt i fjor på salg, egentlig tre, men det virker rett og slett som om maurene har tatt knekken på den sammen med en coreopsis som sto på samme sted, og som aldri dukket opp. På dette stedet er det ingen maur lenger, det kan jeg love deg... Etter iherdig bekjempelse.... Ingen maur skal igjen få ødelegge noen av min blomster igjen!

Denne hvite heter 'White Perfusion' og er helt ren hvit i fargen. Lekker!





Og denne heter 'Black Knight'. Akkurat som en av min favoritt-riddersporer. Fargen er ikke helt ulik. Dyp blå-lilla og intens i fargen. Herlig!







Sommerfuglbusk er oppgitt til å trives i kystområdene i Sør-Norge. Den kommer opprinnelig fra Kina, og skal beskjæres helt ned til bakkenivå hvert år. Den blomstrer på årets skudd, så det er ikke noe problem. På eldre greiner vil den få forvokste stammer med dårlig bladverk og små blomster. Blomstrer fra august til oktober. God, lett jord. Ikke for mye gjødsel. Formeres ved å grave ned greiner til avleggere i slutten av juni med 20 cm lange toppstiklinger.

Ha en flott kveld:)
Solveig

1 kommentar:

  1. Jeg også ønsker meg en sommerfuglbusk. Tror det får komme neste år, for jeg må få laget noen nye bed først. Nydelige er de, ihvertfall!
    Ha en fin augustkveld! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...