torsdag 7. april 2016

Herlige våren!

Det våres i hagen og det er en fryd å kikke rundt i bedene etter årets første blomster. En av krokusene er allerede avblomstret. Det er de som står i den varmeste sol-kroken i hagen. Men resten av krokusene er på god vei nå. Jeg er mest glad i de hvite og blå-lilla, og påskeliljene får derfor pryde seg som eneste gule blomst på denne tiden. Sammen er de dynamitt!

De er i godt selskap med de selvsådde kuleprimulaene. De ble sådd for to år siden, og blomstret så vidt i fjor vår. Resten av sommeren brukte de på å vokse seg til store og flotte planter.
Jeg har nesten ikke tall på hvor mange jeg egentlig har (det var mange frø i den frøposen), men det ser ut som at jeg har mye å glede meg til. Bedene er fulle av små begre av blader som er proppfulle av knopper som sloss om å komme først opp av jorda.





Crocus 'Sieberi Tricolor'. Til nå er dette den fineste krokusen jeg vet om. Den har jeg mange av rundt i hagen. Den er ikke altfor høy, men åpner blomstene helt når solen skinner, og med det gule senteret i midten, så utgjør de en fantastisk fargeklatt. En flott kontrast til den ellers så grå og fargeløse jorda.


Årets til nå, første påskelilje som nesten har sprunget helt ut.



Crocus 'Bluepearl'


Crocus 'Sieberi Tricolor'



Ha en fin kveld:)
Solveig

1 kommentar:

  1. Så nydelig blomstring! Min første påskelilje er kommet så langt at det gule har begynt å synes, kanskje springer den ut i solen i helgen! Kuleprimula har jeg i tre-fire ulike farger, men ikke fra frø. De er virkelig flotte å ha! God fredagkveld til deg! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...