lørdag 14. mars 2015

X-faktor: Hvit Cosmos

Jeg fikk en Cosmos, -en rosa en, av ei venninne som er minst like glad i hage som meg. Den sto i potte på verandaen min hele sommeren.

Sånn helt ærlig har jeg aldri vært særlig opptatt av sommerblomster, så denne hadde aldri kommet inn i hagen hvis det ikke hadde vært for henne. TAKK, Anita!
Jeg har alltid vært mest glad i staudene fordi de komme igjen hvert år. Det er jo litt av spenningen, -å se om de kommer opp i år også, for ikke å snakke om å se hvor mye den har spredt seg.

Men denne rosa Cosmosen skulle vise seg å sette større spor i mitt sinn... For året etterpå dukket det noen ukjente spirer i bedet mitt. Og jeg skammer meg litt, for jeg vet at ett par gikk med i lukinga før jeg tenkte at "jeg kan jo alltid se hva det blir av dem". Og gjett om jeg er glad for at jeg gjorde det!!!

Men for mye rosa synes jeg kan bli litt for sukkersøtt. Når jeg tenker over det, så har jeg ikke overdrevent mange rosa blomster i hagen min. Bare en og annen som står mitt hjerte nær.

Men så viser det seg at denne er skinnende hvit. Frøene er visstnok ikke fargeekte...







Denne ble en og en halv meter høy, og jeg har vel ikke hatt noen blomster i hagen min som har blomstret så overdådig og hatt en så kraftig blomsterstilk noen gang. Og alt dette fra et bittelite frø som jeg ikke nødvendigvis hadde funnet fram til selv, bare fordi den ikke er en staude...

Mitt nye prosjekt er å forske på sommerblomster som frør seg selv og kommer igjen året etterpå. Jeg kan kalle dem for sommerblomststauder, og merke dem i en egen etikett på her på bloggen min.
Dette blir spennende:)

Nå gleder jeg meg til at denne sommerblomststauden skal spire opp med frøene sine fra i fjor.




 Ha en fin dag:)
Solveig

4 kommentarer:

  1. Så flott at du fikk cosmosen til å frøså seg, selv om det var litt tilfeldig! Et nydelig bidrag til konkurransen! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
  2. Nydelig kandidat! Cosmos er også en favoritt hos meg. Artig at de frøsådde seg selv :-)
    Lykke til i X-faktor!

    SvarSlett
  3. En vacker blomma, som väcker habegär, den skall jag skaffa till min trädgård. Lycka till!

    SvarSlett
  4. Artig å se, og vakkert bilde! Jeg fikk noen cosmos-frø i høst, som jeg skal prøve å så nå snart. Har aldri hatt den i hagen før, så jeg er litt spent :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...