mandag 16. mars 2015

Sommerens 7 sorter

Jada, jada... jeg vet at det kanskje ble litt mange tomatplanter i år... Hele 141 stykker, faktisk... pluss ca. 10-20 stk. som gikk i søpla fordi jeg rett og slett ikke hadde plass til flere... Men i bunn og grunn tror jeg det holdt med de hadde plantet om. De ble sådd i vinterferien, og alt hadde spirt og vokst seg såpass store at det var greit å plante dem nå før røttene ble så store at de vokste i hverandre.

Grunnen til at det ble så mye tomater i år, er at jeg hadde bestilt de tomatene jeg ville ha. Og, så når jeg skulle legge de sammen med resten av frøene, så dukket det opp fire poser med tomatfrø jeg hadde fått av ei venninne. Hun hadde gjennom en kollega fått frø som hadde gått ut på dato, og hun plukket like gjerne noen frø til meg også. At frøene hadde gått ut på dato var ikke noe problem, de spirte like bra som de nyeste frøene.

Så da ble det sånn, da... at jeg fikk 141 tomatplanter... (I tillegg til de 12 som svigerfar fikk, og gjett om han ble glad!).

I mangel på annet egnet rom, står de nå i vinduskarmen og skal vokse seg store og fine fram til de kan plantes ut. Det er stor sannsynlighet for at noen blir gitt bort innen de når så langt...


De sortene jeg har sådd i år, er:

'Sweet Aperitif' Små, røde, supersøte. Disse sådde jeg i fjor, og var mine favoritter.
'Sungold'. Små gul-oransje. Disse har jeg sådd i flere år... av en grunn... Mmmmm...
'Big Daddy'. Bifftomat. Prøvde den i fjor, resultatet ble sånn passe, men jeg prøver igjen.
'Marmande'. Bifftomat.
'Golden Queen'. Mellomstor gul.
'Moneymaker'. Mellomstor rød.
'Red Pear'. Liten pæreformet.

Det at jeg prøver bifftomater, er at jeg har en drøm om stekte, grønne tomater. Det er ikke hverdagskost her, men etter en ferie i Spania for ett par år siden, har jeg lengtet og lengtet... Så da får jeg prøve å lage dem selv... Det er det verdt:)

Ha en god mandag:)
Solveig

2 kommentarer:

  1. Fantastisk! Du skal ikke sulte i sommer og høst, tenker jeg, men kanskje du bli litt lei av tomater til slutt? Jeg pleier å ha 4-6 planter i kjøkkenvinduet. Har ikke drivhus, ellers hadde jeg nok hatt flere! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ser ut som at det blir nok tomater. En del blir nok gitt bort, Har ikke drivhus jeg heller, men en veldig lun og god uteplass. Den gjør nytten sin, men spørs om jeg får plass til alle... :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...