onsdag 29. mai 2013

Sommerfugler, humler, bier og nesler

På en regntung dag som det har vært i dag, så er det liksom ikke så veldig mye nytt som har skjedd i hagen. Så derfor tenkte jeg å skrive litt om planter som tiltrekker seg sommerfugler, humler og bier. Jeg har ei venninne som etterlyste litt info om det. Så da får jeg begynne litt i det små. Jeg vil jo også ha en hage hvor det summer av snille og pene insekter, så da får jeg noen gode tips selv også.

Jeg har abonnert på Hagen For Alle siden 1995. Jeg VET at jeg har lest opptil flere reportasjer om temaet siden den gang, men når jeg tenker etter, så blir det ca. 14 x 18 blader å bla gjennom... Det kan jo ta litt tid. Men i et blad fra juni 2003, så står det følgende: "Oregano, timian og lavendel som står i full blomst er  sikre kort når det gjelder å trekke til seg humler, bier og fremfor alt, sommerfugler".

Senere er det ramset opp :
Anisisop Agastache foeniculum
Agurkurt Borago officinalis (ettårig)
Isop Hyssopus officinalis
Timian Thymus vulgaris
Kryddersalvie Salvia officinalis
Bergmynte/oregano Origanum vulgare
Lavendel Lavandula angustifolia
Vintersar Satureja montana

Ellers så er jo selvfølgelig sommerfuglenbusken et sikkert stikk. Jeg har skrevet litt mer om den tidligere her.  Solhatt, både gul og rosa, og Verbena er det mange som har erfart.

Noen som har sett noe til neslesommerfuglen? Ønsker man mer av denne, så bør man ta vare på neslene, altså brenneslene. Bildet er lånt fra www.viivilla.no.
Om man ønsker mer av neslesommerfuglen, så bør man ta godt vare på neslen, altså brenneslen. Og det kan være flere grunner til det. De yngste eksemplarene brukes gjerne til te. Man bruker hele planten unntatt røttene. Teen er vanndrivende og brukes f. eks. mot væskeansamling i føttene. I Tyskland har man fra gammelt av brukt uttrekk av røttene mot urinveissykdommer. Det skrives at den har en gunstig effekt på blærehalskjertelen, og skulle også virke hemmende på eldre menns trang til å late vannet på natten...
Den brukes også mot gikt ved å børste utenpå der smerten sitter. Det som skjer er at varmen som oppstår lindrer smerten.
Den er også svært vitaminrik.

Her er et par linker til mere lesing for de som måtte ønske det.
http://www.alternativ.no/art/?id=505
http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/urti_dio.htm

Oppskrift på nestlepesto og nestlesuppe

Jeg kommer tilbake med mer sommerfugl-, humle-, og biestoff senere

Solveig

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...