onsdag 8. mai 2013

Fantastiske Allium giganteum 'Globemaster'

Jeg har jo noen bilder av en ukjent til høyre på siden min. Jeg fikk bare lyst til å skrive litt om den.
Da den dukket opp i april, så husket jeg ikke at jeg hadde kjøpt den i høst. Den er ganske dyr, og når bedet trengte ganske mange nye løker, så trodde jeg rett og slett at jeg hadde droppet det. Det blir jo litt kroner ut av det, kan du si... MEN: jeg klarte altså ikke å dy meg. Og gjett om jeg er glad for det nå! Nå har jeg en fantastisk tid i møte med denne i blomst.

Selve blomsterhodet på denne er nærmere 20 cm i diameter. Den er helt tettpakket med små ceriserosa blomster som sitter ytterst på hver sin lille stilk. Stilken er helt glatt og rett. Den blir ca. 60-70 cm høy, og etter hva jeg husker fra da jeg hadde den sist i en annen hage, så formerte den seg med sideløker året etter.Tenk så fantastisk! Det var jo en tragedie å flytte derfra. Jeg hadde fått tak i så mye fine planter.
Men gjort er gjort, og spist er spist!




Bildet under er lånt fra nette i påvente av at min egen springer ut.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...