lørdag 15. juni 2013

Oldenborre og en oppspist hekk...

Jammen har jeg oldenborre i plenen. De lever av planterøtter, så disse er jeg ikke glad for å ha. Jeg har for det meste sett dem i plenen, og når jeg ser en i bedet, så blir den delt i to for å si det sånn. Men det hjelper liksom ikke å ta en og annen når det finnes flere hundre av dem. Har man først fått dette utøyet i hagen, så kan man bli rammet i minst 4 år.
Jeg prøver å fange dem med en håv mens de svermer 10 cm over gresset. Det krever litt tålmodighet, men man får tak i en del. De er heller ikke så veldig kjappe, så om du orker å ta dem i hånda, så er det i grunn bare og plukke og knuse.

Oldenborrebille, bilde lånt fra www.snl.no
Larve av oldenborre, bilde fra www.fuglognatur.dk

Hvis du vil lese mer om oldenborre, så finner du det bl.a. her: Behandling mot oldenborre - bioforsk

Og hekken min er ikke særlig mye å skryte av den heller. Her har larvene gjeplet i seg så og si hvert eneste lille blad.





Og så har jeg fram til i dag vært skånet for liljebillene, men i dag kom den første.




Men det er masse annet spennende som foregår i hagen:


Flott valmue 'Salmon Glove'

Kongslys

Knopper på dagliljen 'Stella d'Oro'

Karpatklokker som kjemper seg frem

Martagonliljene er på god vei


'Charles Austin' ser ut til å skulle imponere

Klematisene står med knopper

Valmuene serverer dessert...

Enda flere karpatklokker med hundrevis av knopper

Ha en fin dag:)

Solveig

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...