søndag 19. mai 2013

29 meter blomsterbed

Les også del 2, skrevet 9. juli 2015, 29 meter blomsterbed, del 2

Jeg har et gjerde som er 29 meter langt og 180 cm høyt. På utsiden er det en gangvei som er flittig i bruk. Da er det godt å skjerme litt.
På innsiden, så er planen å ha et blomsterbed som er fylt med klatreplanter i bakkant, og stauder i forkant. Med 29 meter, så tar det litt tid. Det sto en veldig sliten blankmispel-hekk der da vi flyttet inn. Det var ett par meter helt nederst som var verdt å ta vare på. Men vi bestemte oss for å ta ned alt. Jorda her var hard og full av røtter, både de bittesmå tynne, og de veldig tjukke som du hakke over med øks. Det var rett og slett en møkkajobb! Med litt dugnadsånd og kaffe, så brukte vi ca. to dager.

Men jorda trengte absolutt en forbedring. For hver plante vi satte ned, så helte vi på med kukompost og ny næringsrik plantejord. Og plantene vokste bra. Men det tar litt tid før de rotfester seg.

Sånn skal det se ut langs hele bedet når det blir ferdig, skjønt plantene skal dekke det meste av jorda.

Så i dag har jeg fortsatt der jeg slapp i fjor. Det var omtrent sånn midt på. Målet mitt var å komme meg ned til neste gjerdestolpe. Og det målet nådde jeg akkurat før regnet kom.

Godt over halvveis med å legge å anlegge bedet.
Disse hageredskapene klarer du deg ikke uten. Det burde selvsagt vært bilde av spaden og ett par gode hagehansker også (Disse ser du bilde av nederst). Har du disse fire, så kommer du ganske langt. Skal du gå til innkjøp av redskaper, så ikke kjøp det billigste. Kjøp noe du ser tåler en støyt, og ikke alle hagehansker er like gode å ha på seg heller. Du får kjøpt flotte hagehansker til litt over 100-lappen. Og da tåler de både vann, jord, rosetorner og søle, pluss at de varer en hel sesong. 

Og en trillebår sparer ryggen for mye bæring!

To sorter kultivatorer og en uunnværlig rake

Når jeg luker, så "skjærer" jeg kanten først med spaden, og vipper den litt bakover sånn at jeg får løsnet litt på røttene på det som skal vekk. Om det er veldig mye røtter eller jorden er veldig hard, så er det lurt å ha en såkalt kultivator, det er den lange grønne med tre "klør" på bildet over. Det er godt om den er litt tung ytterst, og med langt skaft, da får du brukt tyngdekraften når den skal ned i jorda (sånn som du gjør med øks når du hogger ved). Det lille svarte og oransje fra Fiskars er den jeg bruker når jeg skal rense ut jorda fra røttene. Da setter jeg meg ned på alle fire eller på rompa, og virkelig koser meg. Sånn kan jeg sitte i timesvis og renske ut alt jeg ikke vil har der.

Med 29 meter blomsterbed, så er det i grunn bare å starte i den ene enden og ta det derfra. Det hadde jo grodd ganske godt igjen der jeg ikke ble ferdig i fjor, så det var i grunn grodd godt til. I dag rakk jeg over fra stolpe til stolpe, dvs. 5 meter!

Min elskede trillebår fylt opp med sånt vi hiver i komposten.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...