onsdag 15. mai 2013

Allium giganteum 'Globemaster'

Hvis du ikke har oppdaget Allium-slekta, så er på tide. Kan hende du har et forhold til gressløk som går i blomst. Selve formen på plantene i denne slekta er ikke så ulike denne, men mange av dem har utrolig flotte blomster i hvitt, lilla, blått, cerise... De er i størrelse 3 cm i diameter til 25 cm bare i blomsterstanden, som sitter på toppen av en solid, helt glatt stilk, og med blader som brer seg utover nederst. De er alt fra 10 til 80 cm høye.
Om du "googler" på ordet allium på Google på bildesøk, så dukker det opp masse flotte bilder av alle typer Allium. Deretter begynner jakten på de som selger dem...

Foreløpig i min kommende hage, så har jeg 'Globemaster' og Caeruleum. 'Globemaster' skriver jeg om her, men du finner bilde av de begge under fanen Allium. Min 'Globemaster' har ikke sprunget helt ut i blomst enda, men det er like før.

Denne 'Globemaster'en' er et fantastisk skue. Den blir ca 60-70 cm høy, og får en blomsterstand i toppen som overgår det meste. Blomsterstanden er ca. 25 cm i diameter og rund som en ball. Der sitter det tett i tett med cerise-fargede små blomster. Jeg har aldri klart å telle dem, men det går ikke an å se inn til sentrum av den, for de sitter så tett.

Dette er den råeste blomsten jeg har i hagen min. Det er rett og slett ingenting som kan overgå denne. Til og med "gutta" deler denne oppfatningen med meg!
Så for dere som sliter med å få "gubben" på banen når det gjelder hagearbeid, så er kanskje dette en vei å gå?
12. mai

1. mai


23. april


17. april


11. mai


3. april

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...