fredag 3. mai 2013

Villtulipan 'Tarda'


Villtulipanen 'Tarda' er fantastisk nå i vårsola. Mens jorda rundt er brun og litt kjedelig, og alle de andre løkene står med masse grønne blader, så dukker denne opp som en sol nederfra. Jeg blir helt mo i knærne når jeg ser den. Etter at krokusen er visnet, så lyser denne plutselig opp en dag med sin lysende gule farge.
Den kommer igjen år etter år, og sprer seg, så denne er en helt klar favoritt i bedet:). Rett og slett uunnværlig! Den er ca. 10-15 cm høy. Og blomstrer ett par ukers tid. 
I høst satte jeg løker til en "søster" som heter 'Persian Pearl' Den skal visstnok være dyp rosa. Den har ikke begynt å blomstre ende, men jeg har sett bladene. Den står et annet sted i hagen, og har ligget under snø litt lenger enn denne. Jeg gleder meg:)





Og når solen har gjemt seg, så lukker den seg i påvente av bedre tider.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...