fredag 4. juli 2014

Roseinnkjøp




Nå er det endelig salg på roser enkelte steder. Her i Sandefjord har vi et gartneri som har et eksepsjonelt utvalg på roser. Og akkurat i disse dager har de begynt salget. Det resulterte i hele ni nye roser!
Noen av dem har fått plass i et bed som det bare var rot i nå. Da jeg flyttet hit for noen år tilbake hadde jeg bare ett eneste bed å plante blomstene mine i. Disse plantene har jo etter hver blitt ganske store, og fiolene har spredd seg mer enn villig.




Disse fiolene har måttet vike for roser og iris i dag. Dessverre. Fiolene er av typen som ble nesten 40 cm høye. Ikke alle har måttet vike. Noen har fått stå igjen for å frø seg slik at de kan få komme med nye flotte blomster neste år. Det håper jeg jo inderlig at de gjør.

Nå ser bedet slik ut:


Disse rosesortene har jeg plantet her:

'Burgund'
'Peace'

Austinrose 'Falstaff'

'Friesia'
Pluss en med navn 'Pascali' som er oppgitt til å være ren hvit i fargen.

Jeg har også plantet fire iris som jeg kjøpte på hagedagen i Botanisk hage. De aner jeg ikke navnet på, men en er lysegul, og en annen er lyseblå. De gikk bare under navnene iris 9, 10, 11 og 12...

De andre rosesortene jeg kjøptepå salg, men som ikke har fått en fast plass enda, heter 'Landora' (gul, stilkrose), 'Pink Peace' (rosa, stilkrose), 'Rosarium Uetersen' (rosa slyngrose) og 'Uetersener klosterrose' (hvit slyngrose). 

Ha en fin dag:)
Solveig

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...