søndag 1. september 2013

Fin, fin kompost

Komposten er liksom ikke det man forbinder med flotte blomster. Komposten er liksom litt mer sånn: man går dit for å drepe noen snegler i ny og ne, og for å legge avdøde og uønskede vekster i håp om at de kan gjøre nytte for seg om et år eller to i form av god kompost. Men det er enkelte blomster som ikke gir seg så lett. Frøene til Malvaene som jeg kjøpte i fjor, er nesten litt ugresslignende på den måten at de dukker opp overalt der du ikke har bedt om. Det er sånn med malvaer at når den blomsten nederst på stilken er avblomstret, så lages et frø samtidig som man venter på at neste blomst litt lenger opp på stilken skal springe ut. Så venter man på neste osv. osv
Nesten litt utspekulert det der. Mens man venter på den neste blomsten, så kaster den forrige ut frøene sine. Med det, så er den nesten dømt til evig liv i hagen her hos meg. Jeg har jo ikke hjertet til å luke dem bort. Iallefall ikke alle... Så da blir det sånn, da.... Man finner Malvaer i komposten! Og jeg klager ikke...






Og sammen med en potterose som heller ikke har latt seg knekke, så blir jo komposten riktig så vakker. Rosen skal definitivt få plass i et av bedene mine! Mens malvaene kan få lov til å spre frøene sine så de kommer opp til neste år også, her i komposten. Jeg har nok av dem andre steder i hagen....


Ellers så er det jo engang sånn at høsten nærmer seg. Nå når skolen er godt i gang, og alle aktiviteter har startet for fullt på ettermiddagen så er det jo ikke fritt for at tiden flyr av sted. Vips! Så er det noe som har avblomstret og som man ikke ser igjen før neste år. Men en liten hilsen henger på, som takk for en fin sommer. For i år har den virkelig vært fin!

Nypene! Her på 'Flammentanz'.

Ha en flott kveld:)
Solveig

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...