mandag 30. mai 2016

Fotografering av blomster

Jeg har fram til nå, stort sett, tatt bilder med mobiltelefonen min. Der har jeg beskåret dem før de er blitt lastet opp til Google+. Det var jo så enkelt...

Men nå har jeg tatt fram det ordentlige kameraet. Det tar litt lengre tid å laste inn bilder, men du verden så mye flottere det blir!

Den største bedringen er at man kan ta nærbilder og zoome inn det man ønsker å ta bilde av. Man kan stille det inn slik at bakgrunnen blir uklar, da kommer motivet bedre fram. Har man mye rot i bakgrunnen, gjør det liksom ikke så mye. Det blir bare en stor saus av det hele. Mens selve motivet er klart og fint.

Og når man får det inn på PC'en, så blir beskjæringa litt bedre også. Man legger bedre merke til detaljene, og kan i mye større grad fremheve dem.

Akeleie - Aquilegia 'Sweet Rainbows'

I Windows 10 er det et innebygget bilderedigeringsprogram. Ikke veldig avansert, men det er store muligheter for å gjøre mange av bildene blir mye bedre. Det er ikke alltid lysforholdene ute er slik at fargene blir riktige når du tar et bilde. Jeg opplever mange ganger at bildene jeg tar ikke på langt nær gjengir fargene og gløden slik man ser det med egne øyne der ute.

Med bilderedigeringsprogrammet kan jeg i ganske stor grad få frem lyset og gløden som forsvinner på veien, og det ser mer slik ut som det gjør i virkeligheten.

Ranunculus acris 'Multiplex' 


På objektivet mitt kan jeg skru av auto-zoomen. Det betyr at jeg kan stille inn kameraet på akkurat det jeg ønsker. Det er ikke alltid en ønsker å ha det som er forrest i zoom-feltet i fokus. Noen ganger gir det en flott effekt å ha noen uklare elementer i forgrunnen.

Heucera - en eller annen sort

Akeleie Aquilegia 'Pretty Bonnets Mix'

Chamaecytisus purpureus - Purpurkløvergyvel

Knoppene til kongeliljen - Lillium regale

Kameraet mitt er et Canon EOS 450D. Ikke den aller siste nykommeren, men det gjør i aller høyeste grad jobben sin. Objektivet supplerte jeg med i fjor. Det er et Sigma 17-70 mm F 2,8-4 OS DC. Det er et allsidig og solid objektiv. Jeg kan zoome inn på under 10 cm fra motivet, og det er ikke dårlig. Det finnes makro-objektiver som gir enda mer detaljert resultat. Det er det neste på ønskelista mi.

Nå er det bare å øve enda mer, og ta opp igjen gamle kunster og kunnskap fra tidligere fotokurs (det begynner å bli noen år siden...). Blomster og foto er en utmerket kombinasjon av hobbyer man kan drive med. Og med sommeren foran meg, lover jo dette godt.

Ha en fin kveld:)
Solveig


Jeg er medlem i Hageglade på Facebook
https://www.facebook.com/groups/hageglade/

4 kommentarer:

  1. Hei!
    Helt enig i det du skriver:) Jeg bruker speilrefleks, og har i tillegg et godt macroobjektiv + to zoomer. Macroobjektivet er jeg utrolig fornøyd med. En kommer virkelig tett på både blomster og insekter. Og alt redigeres på dataen.

    Veldig misunnelig på den gule Ranunculus acris 'Multiplex' som du har! Jeg har bare den hvite, men er på jakt etter den gule også. Hvor har du fått tak i den?
    Lekker den rosa akeleien din også.
    Ha en fin kveld:-)
    Kathrine

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for ros:). Jeg husker ikke hvor jeg fikk tak den gule ranunklen, det er noen år siden. Den dukket vel bare opp på et av hagesentrene i nærheten. Bor i Sandefjord, så det kan være alt fra Gjennestad til Plantasjen...
      :)

      Slett
  2. Flotte bilder. Jeg fotograferer også med Canon, men jeg bearbeider ikke bildene på noen annen måte enn at de av og til beskjæres. Siden jeg har tatt mye bilder til hageboken min de siste årene bruker jeg nå bare et lite kamera når jeg går rundt i hagen, men det blir klart mye bedre bilder både motiv og kvalitet ellers med speilrefleks. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  3. Hei! Dette var det spennende å lese. Jeg bruker også speilrefleks Canon og har en macro som jeg er fornøyd med, men jeg redigerer aldri. Det må finne mer ut av.
    Nydelig ranunkle
    Anne

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...