tirsdag 5. mai 2015

Nesten som nye

For et møkkavær det er i dag. Men rotbløyta er hjertelig velkommen:)
Da passer det godt å finne fram bilder man ikke har postet på bloggen og skrive litt om dem.

Jeg har nemlig gjort gamle lyslykter (nesten) som nye nå på starten av våren. De var fulle av stearin, og det svartmalte metallet var grånet og stygt, og noen var også begynt å ruste. Ikke særlig pent. Hadde mest lyst til å hive alle sammen, men så fikk jeg en lysende ide. Jeg plukket løs alle glassene, og utrolig nok var det ingen som knuste. Kun ett lite kutt i en finger måtte jeg ofre. Med syv-åtte lyslykter var det ganske mange glass å plukke av... puh!

På BILTEMA har de alle slags sprayer med maling for alle slags formål. Også til lyslykter som kan bli veldig varme i toppen, og til den nette sum av 69 kroner. En grei sum med tanke på hva det ville kostet å kjøpe nye. Så har man mer å bruke på blomster:)

Denne ble sprayet med sølvkrom, og siden den ikke har topp som blir varm, trengte jeg ikke å bruke spray som tålte varme. Den lille til venstre var flekkete og rusten, den høye hadde løsnende hvit maling med rust under.



De svarte lyktene sprayet jeg med Hot Paint som tåler 650 grader. Det burde holde for ett par telys. 
Før de fikk ny farge, vasket jeg dem i vaskemaskinen. Da ble de fri for stearin, og såpa feide av alt som satt løst, og de ble helt mattet ned. Et perfekt utgangspunkt for fornying. Men vaskemaskinen vasket ikke normalt rene vasker før etter ett par-tre runder og en skikkelig rens, så jeg ville vært litt nøye med renholdet etter en slik runde. Så er du advart. Men den er like fin nå, så ingen skade skjedd. 
Under er det bilde av før og etter. Det ble jo total forandring, eller hva?


Så nå begynner alt å bli klart for nok en deilig sommer. Bed og plen får ganske mye vann i dag, så det burde gjøre susen for en gressplen som garantert vil trenge en klipp til helgen...
Ut å kjøpe flere stearinlys og telys, og håper at vinden som har vært den siste tiden stilner av slik at varmen blir værende under taket på terrassen. Da kan vi nyte de lange, lyse sommerkveldene. 



Ha en fin kveld:)
Solveig

2 kommentarer:

  1. Så flotte de ble! Utrolig hvor effektiv en liten speayboks kan være :)

    SvarSlett
  2. Smart. Takk for tipset!!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...