fredag 6. mars 2015

Crokus vernus 'Jeanne d'Arc'

Denne skjønnheten er alltid den første som dukker opp om våren. Men den har nok ikke vært så tidlig som i år. Allerede på onsdag 4. mars hadde den første sprunget ut, en hel uke tidligere enn i fjor (enda det var veldig tidlig vår i fjor).

Like hvit som snøen selv står den der og gliser mot meg så snart vårsola har begynt å varme. På denne aller luneste plassen i hagen har den funnet seg godt til rette.

Og den skuffer ikke..





Den sprer seg ikke så mye. Den har iallefall ikke gjort det de årene jeg har hatt den. Men ikke mindre flott av den grunn...

Og litt til:
Navnet Crocus kommer fra det greske ordet for "tråd". Det er de tre tråd-lignende arrene i blomsten som er opphavet til navnet. Vernus betyr "vårlig". 'Jeanne d'Arc' er derfor i kategorien vårkrokus. Av vårkrokuser er hvitt den mest sjeldne fargen.

Ha en fin ettermiddag:)
Solveig

2 kommentarer:

  1. Så fine krokusene dine er! Hos meg blomstrer mange av krokusene nå, så endelig er der farger i hagen igjen! Jeg har også Jeanne d'Arc, men mine er ennå ikke i blomst. Viser mine blomstrende på bloggen min i dag også. Ha en fin vårhelg! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
  2. Krokusen er vel det flotteste vårtegn vi kan få. Vi har virkelig en flott tid foran oss nå.

    Vivi

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...