mandag 8. april 2013

Om skjærer, en tuja og en isbil...

Det kan fort bli et voldsomt spetakkel når eggene i skjærereiret er klekt. Med to katter som lusker rundt og ikke alltid vet sitt eget beste, så kan det fort bli litt "bråk"... Tenkte med en gang de begynte å bygge at "DET REIRET SKAL NED SÅ FORT SOM MULIG", men det gikk et par dager uten at jeg fikk gjort noe, også fikk jeg meg liksom ikke helt til å gjøre det allikevel. De har jo på en måte livets rett de også. Uansett hvor mye de bråker...

Ja, ja... Så har vi et skjærereir i tujaen, da...

I hagen i dag så er det i grunn bare den tujaen som er grønn. Og det er den jo i grunn hele året. Noe så kjedelig... Skal vi se... på vinteren? grønn... på våren? grønn... på sommeren? skal vi se...grønn...? på høsten? la meg gjette....: GRØNN??? Det blir liksom ikke så spennende.... jeg liker at det er mye farger. Derfor har jeg satt opp et gjerde til å la fargerike roser, klematis, kaprifol, en klematis til og nok en rose og enda en til og enda en, klatre seg store og flotte bortover og oppover så langt gjerdet rekker for deretter å velte seg utover på toppen. Litt sånn som i Babylons hengende haver.

Og hvis du har sett en film som heter "The secret garden", så får du et inntrykk av hvordan jeg kunne tenke meg at hagen skal bli. Med masse små "rom" og spennende gjemmesteder. I et tettbygd strøk i Sandefjord. Mellom naboene. Mellom veien og gangstien. Skal jeg sitte og drømme meg bort i syriner og erteblomster. Akkurat som i en film om en greve som sørget slik over konas død, at han låste døren til hagen hun levde for, og den ble stående urørt fram til en bortskjemt niese, -oppvokst i India, ble sendt tilbake til England etter at hun mistet begge foreldrene sine i et jordskjelv.

Årstidene er det noe av det som gjør det så spennende med hage. En nedfrosset hage har fantastiske motiver. Og på våren når alt våkner til liv. Sammen med fugler som kvitrer og lokker på hverandre og insektene som stadig summer og etterhvert inntar faunaen. Og.... den fordømte ISBILEN!!!!!! som aldri slutter å ringe... 

Ja, Norge er et vakkert land...

:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...